torsdag 10 februari 2011

Vackra titlar


Bokbabbel skriver om vackra titlar och jag har funderat och letat ett tag- här kommer resultatet.

-

De allra vackraste titlarna i mina hyllor måste vara Gunnar Hardings tre:


En katedral av färgat glas- som handlar om Byron, Shelley och Keats- romatikens storhetstid med andra ord- och titeln är passande.
-
Och drog likt drömmar bort (handlar om Wordsworth och Coleridge... romantik igen förstås...)
-
Där döda murar står (mest om Lord Byron)
-
Innan Ganges flyter in i natten (indisk diktantologi) står högt på listen den också...
-
Maria Wine har också en hel del fina titlar på sina diktsamlingar : Den bevingade drömmen och Naken som ljuset t ex

3 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Drömskepp i torrdocka (Hans Ruin) har
jag alltid tyckt om

Anonym sa...

Ska fundera - rolig tanke att ha i bakhuvudet under dagens slit! Återkommer i kväll

Ingrid sa...

Mrs C: Fin titel, tycker även jag.

Lustigkulle: Jag spanar efter dina bidrag!