fredag 21 januari 2011

Tolv prisvärda poeter

" En bok för alla" har verkligen gett ut mycket som är läsvärt och bra. Den här lilla diktantologin kostade bara 25 kronor i nytt skick en gång i tiden. Jan Broberg har satt samman en bok med tolv poeter som borde ha fått nobelpriset. (Som om det räckte med tolv... det blev ju ingen poet år 2010 heller.....). Den här boken (tryckt 1995) är en favorit i poesi-hyllan. De tolv är:

Rainer Maria Rilke
Else Lasker-Schüler
Wallace Stevens
Anna Achmatova (ja, där var hon igen!)
Paul Eluard
Federico Garcia Lorca
Jorge Carrera Andrade
Léopold Sédar Senghor
Wystan Hugh Auden
René Char
Sándor Weöres
Paul Celan

Jag ska välja ut några extra vackra dikter:
-
Avsked av Else Lasker-Schüler

Men du kom icke, när aftonen kom-
jag satt i stjärnemantel.

... När de klappade på mitt hus,
var det mitt eget hjärta.

Det hänger nu på varje dörrpost,
också vid din dörr,

en slocknande eldros mellan ormbunkar
i det bruna av girlanden.

Jag färgade din himmel brombärröd
med mitt hjärteblod.

Men du kom icke, när aftonen kom-
jag stod i gyllen sandaler.

( tolkning av Bertil Malmberg)
-
Landskap av Federico Garcia Lorca

Kvällen tog av misstag
på sig rimfrostkläder.

Bakom matta rutor
sitter alla barnen
ser det gula trädet
bli till en flock fåglar.

Längs den långa floden
ligger kvällen utsträckt.
Och en äppelrodnad
syns på de små taken.
(Tolkad av Lasse Söderberg)

Asp, dina löv... av Paul Celan

Asp, dina löv blickar vita in i mörkret.
Min moders hår blev aldrig vitt.

Maskros, maskros, grönt är Ukraina.
Min blonda mor kom aldrig hem.

Regnmoln, dröjer du än över brunnarna?
Min tystlåtna moder gråter för alla.

Runda stjärna, du knyter den gyllne rosetten.
Min moders hjärta slets sönder av bly.

Ekdörr, vem lyfte dig ur dina gångjärn?
Min milda mor kan inte komma.
(tolkad av Johannes Edfelt)

5 kommentarer:

Monika Häägg sa...

En bok för alla är verkligen ett bra och billigt alternativ. Vi kan visserligen gå till biblioteket men det är trevligt att också ha några böcker i bokhyllan hemma.
Underbart vackra dikter!

violen sa...

Vackert! Jag gillar att du citerat lite dikter nu och då, då får jag lite mig till livs. Jag är ju ingen direkt poesiläsare som du vet men ibland träffar orden mig i alla fall..........

agnes i Lund sa...

Vill minnas att Else Lasker-Schüler
och Edith Södergran läste varandra. Den dikt du citerar påminner mycket om Södergran, Fantastiskt fin!

Ingrid sa...

Monika: Jag är mycket tacksam för En bok för alla- så mycket fint de har gett ut och till bra pris. Just den här diktsamlingen är extra prisvärd.
Violen: Jag lägger gärna upp dikter lite då och då- jag gillar att botanisera bland antologierna...
Agnes: Visst påminner Lasker-Schülers dikt mycket om Södergran- jag har ett vagt minne av det du säger angående deras ömsesidiga diktläsande.

Bai sa...

Ei slik bok vil eg også ha! Eg er veldig glad i å bla i slike samlebøker med dikt.