lördag 22 januari 2011

Nu är det dags för Claudio Magris

Länge har jag nu haft hans "Donau" liggande på mitt läsbord (och det är dessutom en lånebok så jag har dåligt samvete)- jag ska börja läsa i kväll. Jag blev glad när jag hittade "Alfabet"en samling essäer om läsande och böcker som nu finns i svensk översättning och utgiven av Italienska kulturinstitutet. (Den går säkert att beställa via fjärrlån).

Jag läser att Magris är född i Trieste och att han anses vara en av de främsta experterna på den tyska, centraleuropeiska kulturen. På svenska finns också "Mikrokosmos" - (och ett par titlar till. )

Claudio Magris tilldelades Strega-priset (1997- för boken Mikrokosmos).

2 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Hej Ingrid!
Jag har fört vidare en liten uppmaning till dig! Kolla på min blog!

Ingrid sa...

Monika- jag återkommer med foton!