torsdag 20 januari 2011

Austerlitz

Ja, jag läser ju "Krig och fred" och har nu kommit till slaget vid Austerlitz. Inte kom jag ihåg mycket från historieböckerna så jag har fått läsa på. Napoleons största triumf har slaget kallats - även benämnt "Trekejsarslaget" (Napoleon, tsar Alexander I och den österrikiske kejsaren Frans II)- de möttes alla den 2 december 1805- i det som idag är Tjeckien. Napoleon visade prov på stor militär slughet. (Med i slaget var också en viss marskalk vid namn Bernadotte....). Kvar på slagfältet lämnades cirka 15 000 döda. Napoleon kom att fortsätta sitt krigande ett bra tag till.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att bli påmind om saker man lärt sig i skolan och trott att man glömt :)

Ingrid sa...

Eli: Jovisst är det så- och nu har jag minsann plockat fram en gammal historiebok för att försöka lära mig mer- hittade en bok om Napoleons ryska fälttåg också :-) (Kanske aningen svårsmält förstås...)