lördag 22 januari 2011

Dagens boklördag

Det är alltid lite extra trevligt att läsa tidningen på lördagar- helst då kultursidorna- och eftersom jag har helgprenumeration på DN kastar jag mig extra ivrigt över "Boklördag". Idag var den välmatad. Jag fastnar speciellt för två artiklar: den första med titeln "Mästare i exil" handlar om den kanadensiska författarinnan Mavis Gallant. Nu finns en del av hennes noveller i svensk översättning. Bokförlaget Atlas har gett ut "Från det femtonde distriktet" - nio noveller. Jag har en stor tegelsten med Gallants "selected short stories" och jag har läst ett antal av dem. Kanadensiska författare i översättning är det inte gott om- det är bara att tacka och ta emot. Jag kommer att läsa min tegelsten med extra intresse- jag hoppas att många andra tänker stifta bekantskap med Mrs Gallant.
-
Artikel nummer två? Jo, det var Björn Cederbergs introduktion till Ernst Jüngers "Kriegestagebuch 1914-1916". Ernst Jünger blev 103 år gammal och hans "Stålstormen" är en klassiker som beskriver kriget (första världskriget) på västfronten. Atlantis har gett ut- boken finns i pocketupplaga för bara några tior. Jag får hoppas att även "Kriegestagebuch" blir översatt till svenska.

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis på Hisingen sa...

ja, visst är helgtidningar bra, förra lördag snöade det och ingen morgontidning, inte kul :(

Anonym sa...

Hannele: Dagen blir sig inte riktigt lik utan morgontidning...

Monika Häägg sa...

Helgläsningen är verkligen en trevlig stund. Brukar fastan extra länge i tidningen!

Ingrid sa...

Monika: Helgfrukost med rykande hett kaffe, mackor och så extra tjocka tidningar. Så härligt!