söndag 2 januari 2011

Radetzkymarschen


Jag har läst ut denna mycket vemodiga roman av Joseph Roth- en berättelse om en familjs nedgång och fall såväl som ett helt rikes- från slaget vid Solferino till första världskrigets slut spänner bokens sidor. Det finns en undergångsstämning redan från första början och vi får vara med under en tid då allt det gamla långsamt dör bort- då det som en gång var det stora Habsburgska väldet förfaller undan för undan för att till sist helt dö ut. Joseph Roth skildrar det så väl och jag önskar så att Radetzkymarschen kunde ges ut på nytt- så att den fick många nya läsare. För mig har Joseph Roth varit en ny och enormt fängslande författarbekantskap.
-
Boken har filmatiserats (senast 1995).

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mitt bibliotek har den inte, inte ens längst in i magasinet tyvärr.
//Mimmimarie

Ingrid sa...

Så tråkigt, Mimmimarie. Av någon anledning hade huvudbiblioteket i "min"kommun sparat den här boken (annars har de varit duktiga att slänga ut massor av gammal litteratur)- men om du har möjlighet så tycker jag att du ska fjärrlåna. Det är en så vacker och sorgsen bok..... Jag hoppas innerligt att den kommer i nyutgåva.