måndag 3 januari 2011

Ludvigsbacke av Herman Bang

Jag blev så glad när jag hittade "Ludvigsbacke" av Herman Bang i hyllorna på mitt bibliotek. Boken kom ut i Danmark 1896 men det dröjde över 100 år (!) innan den blev översatt till svenska. Den är utgiven av bookLund förlag år 2004 och översättningen är gjord av Axel Lindén. Samma förlag har också gett ut Bangs "Vid vägen" (1996).
-
"Ludvigsbacke" anses vara en av Bangs allra största romaner. Han skrev den i "splendid isolation" i den lilla staden Skörping på Jylland. Huvudpersonen är egentligen en herrgård- (Ludvigsbacke) och första delen av boken handlar om Ida Brandt och hennes barndom och uppväxt här- det var en idyll och livet lugnt och skönt. Ludvigsbacke ägs av familjen Eichbaum- Idas far är den som förvaltar herrgården. Berättelsen inleds med tillbakablickar på Idas uppväxt och man lär känna henne och förstå hennes förutsättningar. Ludvigsbacke går förlorat för både familjen Eichbaum och för Ida- men flera år senare möts Ida Brandt och Karl Eichbaum (sonen "till"Ludvigsbacke) - då arbetar Ida som sjuksköterska på ett mentalsjukhus i Köpenhamn och Karl har en kontorssyssla på samma sjukhus. De förs samman av sin historia- men de har olika mål i livet. Det här är inte någon lycklig berättelse. Bang skriver raffinerat och man får läsa mellan raderna för att förstå allt som händer- det är små detaljer som gör "det hele". Idas avundsjuka arbetskamrater med sina små stickord, sitt skvaller- fru Eichbaum med sina beräknande "turer", Karls opportunism.... interiörerna... Bang avslöjar dem allihop- han klär av dem- men på ett ytterligt skickligt sätt. För Ida slutar det olyckligt- hennes drömmar och förhoppningar om att Ludvigsbacke ska återuppstå blir inte infriade. Hon är för god och illa rustad för den hårda världen med dess intriger och skrupellösa aktörer.
-
Jag ska försöka läsa flera böcker av Herman Bang- några har jag i mina egna hyllor. Hans novellsamling "De fyra djävlarna" kan jag verkligen rekommendera (Atlantis förlag).

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Herman Bang var den som uppmuntrade den unga Mathilda Malling i början av hennes författarskap. Det ska han ha en eloge för. För övrigt har det kommit ut en ny bok av Maria Andersson som heter Att bli människa och som tar upp barn, sedlighet och kön i bl. a. Mathilda Mallings författarskap.

Ingrid sa...

Tack för boktipset Mrs C. Mathilda Malling har jag inte läst något av alls. Det borde jag nog göra.