måndag 17 januari 2011

Mera Italienskt

Magsinerad på biblioteket fanns "På Sardernas ö" av Göran Börge. Boken är från 1988 så inte alldeles lastgammal. Här skriver Göran Börge om "Italiens förmodligen minst kända region, men kanske den vackraste". Fåren är betydligt fler i antal än människorna och landskapet är "bestrött" av sjutusen nuragher. (förhistoriska byggnadsverk). Jag länkar till Bodil Zaleskys fina bloggsida om Sardinien och just den här boken.
-
På flera bibliotek finns också den här boken:

111 italienska författare : intervjuer, presentationer / Göran Börge
(Jodå, jag har beställt den).
-
Brevbäraren hade med sig en klassiker idag- Alessandro Manzonis - I promessi sposi- "The Betrothed"- en mindre tegelsten på lite över 700 sidor. Jodå, den finns i svensk översättning- (t o m ett par stycken)- den senaste ser ut att vara från 70-talet. (Niloe förlag- översättare Harry Lundin). Handlingen är förldag till 1620-talet- platsen är Lombardiet.

2 kommentarer:

Petter Malmberg sa...

Jag har 111 italienska författare. Det är en hyfsat bra bok för att vara av den sorten.
De flesta av författarna får korta uppslagsbokliknande avsnitt. Men ett par längre artiklar med intervjuer finns med.

Ingrid sa...

Petter: Jag bestämde mig för att köpa den via antikvariat! 111 författare är en ganska stor skara... Tack för din rekommendation- jag tror att jag kommer att få glädje av den här boken.