måndag 31 januari 2011

Nyfiken på.....Mary Butts

I väntan på att mitt nästa bokpaket ska landa i brevlådan (jag börjar bli otålig) får jag anlita bokhyllorna i huset. Där finns ju faktiskt en del som borde läsas... i morse hittade jag den här biografin med dagboksanteckningar som jag måste ha skaffat någon gång på 90-talet.
-
Mary Butts föddes i Dorset år 1890 och hon dog redan år 1937. Hon var mycket läst i sin krafts dagar och en mycket viktig person inom Brittisk 1900-tals-litteratur. Tre romaner och tre volymer med noveller- åtskilliga essäer, poesi... det är bara något av vad som kom från hennes penna. Mary Butts hölls mycket högt av författare som E.M. Forster, Ford Madox Ford, Virginia Woolf och F. Scott Fitzgerald för att bara nämna några.
-
Barndomen tillbringade hon i ett stort hus vid Dorsets kust- här fanns det gott om bokhyllor och speciellt William Blakes böcker kom att sätta sin prägel på Mary Butts. Under kriget (1914-18) engagerade sig Mary som aktiv pacifist- och under flera år var hon bosatt i Paris och umgicks där med Djuna Barnes och James Joyce blanda andra. Hon blev också fascinerad av
Alistair Crowley och hans "magic".
-
Dagboksanteckningarna påbörjades år 1916 och fortsatte ända fram till Marys död cirka tjugo år senare.
-
Utdrag från anteckningen den 13 januari 1933:
" Went to 'Chapel' Carn Brea. I can no more describe it than what it is to look into the face of a crystal. I saw-... the Atlantic: and the coast of England: and a map of very pure green fields. The behind us and away for ever, rising higher than our hill, a brown moor, sewn with stars. Houseless, pathless and the air was purer than imagination has words."

2 kommentarer:

Sanna sa...

Jag är också väldigt sugen på att bekanta mig med Mary Butts och har precis beställt hennes roman Armed with Madness på fjärrlån. Hoppas att biografin inspirerar dig till fler inlägg om Butts! :)

Ingrid sa...

Sanna- Mary Butts-biografin är tjock :-) men jag är väldigt intresserad av den här kvinnan och hennes liv och författarskap- jag hoppas att du skriver så småningom om Armed with Madness- Butts böcker verkar vara svåra att få tag på. (även antikvariskt!) Fjärrlån är nog enda sättet.