lördag 24 november 2012

Fokus på Rumänien


Anna de Noailles (1876-1933)

Som jag har fattat det är temat för nästa års bokmässa i Göteborg "Rumänien"- det tycker jag låter mycket lockande och spännande. Jag hoppas givetvis på många nya översättningar- artiklar och annan läsinspiration.

Jag hittade en bok med essayer om rumänska författare (på engelska) men tyvärr är priset mycket avskräckande- tack och lov kan man i alla fall kika på innehållsförteckningen via nätet. Där hittade jag författarinnan Anna de Noailles som visserligen både föddes och dog i Paris men hennes föräldrar var från Rumänien och jag antar att hon var mycket influerad av sina rötter (annars kanske hon inte hade förekommit i den där essaysamlingen).

Anna de Noailles är mest känd för sin poesi men hon skrev också prosa (och en självbiografi).

Här kan man läsa några av Anna de Noailles dikter (i engelsk översättning).


Essaysamlingen som jag inte tycker att jag har råd att köpa är "Paris-Bucharest, Bucharest-Paris: Francophone writers from Romania" utgiven av Rodopi och i redaktion av Anne Quinney.

3 kommentarer:

mimmimarie sa...

Jag kan bara inte uppbåda någon entusiasm för Rumänien just nu, men hoppas det ändras till nästa år.

Hanneles bokparadis sa...

min kompis kommer från Transylvanien

Ingrid sa...

Mimmimarie: Du ska se att intresset vaknar så småningom!

Hannele: Spännande plats!