måndag 5 november 2012

Tema-trio: Ätbart


Ämnet för Lyrans tematrio den här veckan är "ätbart". (Jag tycker att alkohol får räknas in i kategorien - för jag minns mycket tydligt hur man i Dublin brukade prata om "my glass of lunch" (det var guinness det var fråga om då förstås).

Två diktsamlingar och en roman får det bli- idel klassiker.

"Fem kornbröd och två fiskar" av Hjalmar Gullberg kom ut mitt under brinnande krig (år 1942) och dikterna bär prägel av detta. Här kan man  t ex hitta den kända "Död amazon".  Jag väljer första versen från "Hälsning till Danmark"- en hälsning till ett ockuperat land.

Mörklagt ligger i kväll ditt hus
och dämpad är tonen i samtalsorden,
Danmark! som tände bildningens ljus
för tusen år sen i Norden.
I kyrkan som Absalon byggde i Lund
ett minnesaltare sången äger:
det var på den danska kulturens grund
Tegnér i en upplyst stund
bekransade Oehlenschläger.


Guillaume Apollinaires poesi tycker jag mycket om. I min hylla finns ett slitet och tummat exemplar av hans diktsamling "Alcools" .



André Gide fick Nobelpriset i litteratur år 1947  ("för hans vittomfattande och konstnärligt betydelsefulla författarskap, i vilket mänsklighetens frågor och villkor ha framställts med oförskräckt sanningskärlek och psykologisk skarpsyn."). Det är inte alltför besvärligt att hitta hans böcker än i dag- och det har kommit ett par nya utgåvor under senare år dessutom. Kanske kan vi få se även "Jordisk föda" i nytt tryck. Gide blev mycket illa sedd som författare i Tyskland under 1930-talet eftersom han skrev kritiskt om kolonialismen i Afrika och hans böcker brändes på de stora bokbålen år 1933.

4 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

jag visste att du skulle välja Gullberg, Ingrid! jag får ta en annan

Ingrid sa...

Mrs C: Gullberg är ständigt närvarande :-) :-)

Lena sa...

Bara okända titlar hos dig.

Ingrid sa...

Lena: Gullbergs diktsamling kan jag verkligen rekommendera speciellt.