lördag 10 november 2012

Éire go Brách


Rubriken kan väl mycket förenklat översättas med "Irland för alltid". 

En annan essaysamling som jag bar hem igår från biblioteket var Stephen Farran-Lees och Ola Larsmos "Joyce bor inte här längre" som kom ut redan 1999 men som faktiskt finns i ny utgåva (Norstedts förlag).

Här serveras man dussintalet författarporträtt och intervjuer- moderna irländska författare och med prosa i fokus. Väldigt spännande läsning och givetvis är den här boken förtjänt av att få "modern-klassiker-status".

Jag fastnar i ett möte med Clare Boylan- Clare Boylan som gick bort alldeles för tidigt (2006) och som därför håller på att bli bortglömd.


Hon debuterade med boken "Holy Pictures" som kom ut 1983 och den blev ganska snabbt översatt till svenska (Helgonbilder). Romanen handlar om en ung flicka, Nan, som är på väg in i vuxenvärlden.

Jag citerar från essaysamlingen: " Att Helgonbilder var en lysande debut är något man genast förstår när man läser den. Vid sidan av uppväxtskildringen finns här också en fantastisk, skruvad absurdism, ibland underhållande, ibland hotfull."

"Room for a Single Lady" har handlingen förlagd till femtiotalet- en familj med tre döttrar och en mor som lever i en undanskymd tillvaro.

Clare Boylan började sin skrivande bana som journalist först för tidningen "The Irish Press" och sedan också "The Evening Press". Hon hade en mycket skarp penna och här ett citat från hennes dödsruna i tidningen The Guardian:

"Readers adored her, as much for the clever, evocative, erudite prose as the information within. Her articles were often wittily sardonic. For such a dainty, pretty woman, her capacity to pack a deadly punch in person as well as in prose was much admired. At a literary event in Dublin, she held an all-female audience in thrall as she picked apart the nature of relationships, between women, men and women and mothers and daughters, a recurring theme."

Sju romaner hann Clare Boylan skriva och ett antal novellsamlingar och även några antologier- bland annat en med titeln "Literary Companion to Cats" (Clare Boylan var kattälskare).

2 kommentarer:

Kurt sa...

Bibliotekarien Tomas Lidbeck har i samma genre gjort författarporträtt i böckerna "Kult", "De bortglömda författarnas bibliotek" Och "Flyktförsök" . Och klassikern är ju Artur Lundkvists alla introduktioner av internationella författare, framförallt "Ikarus flykt ".

Ingrid sa...

Kurt: Arthur Lundkvists böcker om författare har jag nog i mina hyllor- (i vart fall några av dem). Tomas Lidbecks böcker kan jag inte erinra mig att jag har läst- tack för tipset. Jag ska leta.