tisdag 13 november 2012

En bortglömd kvinna får nytt liv

"The Pinecone" av Jenny Uglow handlar om en romantisk visionär och arkitekt: Sarah Losh (1786-1853).

Sarah Losh har hittills varit mycket anonym (mycket också för att hon såg till att förstöra alla sina brev och anteckningar) men Jenny Uglow har fördjupat sig i denna mycket speciella kvinna och hennes bok "The Pine Cone" har fått mycket fina recensioner. (Den har jag nu högt på min önskelista).

Familjen Losh var nära vänner till både Wordsworth och Coleridge. Varken Sarah eller hennes syster Katherine gifte sig utan de levde ensamma tillsammans i närheten av Carlisle i Cumbria.(Cumbria ligger i nordvästra England).


Den här lilla kyrkan i Wreay (byggd som en italiensk basilika) har Sarah Losh skapat.
(Foto: Alexander P Kapp).

HÄR recenseras boken om Sarah Losh i "The Economist".

2 kommentarer:

mind the book sa...

jag blir alltid glad när jag tittar in här. du tar upp så VACKRA och INTRESSANTA böcker!

Ingrid sa...

Mind the book: Tack, tack och nu gjorde DU mig väldigt glad.