tisdag 27 november 2012

Py Sörman

Äkta aloë (lånat foto)

Mimmimarie har idag kommit till år 1930 i Svenska Dagbladets årsböcker. (Det är lika spännande varje vecka att se vilka författare som ska dyka upp!)

Idag fanns Py Sörman med bland de utvalda författarna och då med romanen "Den blå lyktan".

Py Sörman (1897-1947) är ett obekant namn för mig och jag har letat och letat. Hennes "riktiga namn" var Ingrid Amalia Sörman och hon var prästdotter från Halland. Hennes debutroman var "Han" och den är från 1921. Py Sörman var mycket produktiv och det finns mängder av hennes alster gömda på biblioteksmagasinen. En av de böcker hon fick särskilt beröm för var "Aloë" som är från 1931.

Helgonromaner och en biografi om drotting Kristina finns också i produktionen- och en släktkrönika. Py Sörman konverterade till katolicismen (så det förklarar helgonromanerna).



Faktiskt kan man fortfarande få tag på Py Sörmans lilla bok om Thomas More. Den trycktes upp på nytt år 1983 och kan köpas via nätbokhandeln (till facilt pris). Catholica förlag. Thomas More var en av många som miste livet under Henrik VIII:s regering. More avrättades den 6 juli 1535. Hans ord till bödeln har blivit historiska:

 "Ta dig samman karl, och räds ej din syssla; min nacke är mycket kort; akta dig därför så att du inte slår snett och förlorar din ära."

3 kommentarer:

mimmimarie sa...

Detta hade jag ingen aning om rörande Py Sörman. Tack för att du kompletterar mina inlägg så fint.

Ingrid sa...

Mimmimarie: Det är du som ska ha tack för att du bidrar med så många intressanta och bortglömda författare!

Unknown sa...

För bara en vecka sedan visste jag inte vem Py Sörman var. När jag såg namnet tänkte jag att det nog var en popsångerska eller annan, nutida, så kallad kändis. Att namnet kom upp var på grund av att det i dagarna har kommit ut en biografi över den svenska drottningen Katarina Jagellonica. Enligt recensionen i Östgöta Correspondenten var det den allra första biografin. I den diskussion som uppstod på Facebook framkom dock att en författare med namnet Py Sörman hade skrivit en roman, Spelet kring drottningen, om Katarina Jagellonica, utkommen 1943.
Så nu ska jag läsa några böcker av Py Sörman, en för mig helt ny bekantskap. Hur många bortglömda författarskap finns det egentligen?