måndag 12 november 2012

Den erotiska hamstern och en herre vid namn Cosmo


Ett mycket vackert exemplar är det också- nära 100 år gammalt (tryckt 1920, det danska originalet ("Den erotiske hamster") är från 1919). Det här är en äktenskapsroman och jag kan tänka mig att mannen kommer att blir långsamt "avrättad"- sida efter sida.

Thit Jensen har annars inte fått sitt renommé för just den här boken utan mera då för sina historiska romaner- men jag är intresserad av detta hennes debattinlägg i bokform. Romanen bor annars på Malmö stadsbibliotek där den för det mesta sover en ostörd törnrosasömn i ett magasin.

Boken är utgiven av Lars Hökerbergs förlag och längst bak hittar jag reklam för en hel drös romaner av en författare vid namn Cosmo Hamilton. Titlar som "En skandal" (en societetsroman), "Ormen sade till kvinnan" (en roman om flirt och passion) och "Hur fröken Brent fick sin man" (En sällsynt pigg och rolig bok!) ska locka läsare.

Vem sjutton var då denne Cosmo Hamilton, undrade jag och letade fram följande: Född 1870 i Norwood (England) och död 1942 i Guildford. Skrev teaterpjäser och romaner- synnerligen produktiv. Kikar man på Libris finner man nära 20-talet titlar i svensk översättning. Det mesta från 1920-talet- då var han minsann mycket populär, Cosmo. Sic transit gloria mundi.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

älskar att läsa hundra år gamla böcker

Hermia Says sa...

Vilken helknasig rubrik till inlägget! Har skrattat tyst åt det en stund nu :)
Är så förtjust i ditt botaniserande i biblioteksmagasinen! Älskar hur böckerna får nytt liv i någons händer och ögon. Är riktigt avundsjuk på mina kollegor som har dig som låntagare...

Ingrid sa...

Hannele: Jag gillar ju också gammalt....

Hermia: Rubriken har jag förstås stulet (till hälften i alla fall) från Thit Jensen- och jag älskar att rota runt i det numera öppna biblioteksmagasinet- så många fina fynd. Tack för dina vänliga ord- och dina kollegor här i staden är helt fantastiskt hjälpsamma och vänliga - de beställer snällt hem allt gammalt... :-)