onsdag 21 november 2012

Läsandets konst


"Literary Pursuits of a Young Lady" av Alexei Harlamoff (1840-1925).

Rubriken må vara en aning krystad men i brist på fantasi får den duga. Jag har fortfarande en del TLS (Times Literary Supplement) att gå igenom - jag har tyvärr inte plats i mina hyllor (och ingen annan stans heller för den delen) att lagra upp de här tidskrifterna så de får vandra vidare till 'bibliotekets vänner'så småningom. Det är alltid lite av en högtidsstund när jag hämtar in veckans TLS från brevlådan och sätter mig att läsa. Dessutom hittar man oftast vackra illustrationer på sidorna- som den här ovan.

Nog ser hon ut att ha glömt både tid och rum, kvinnan på tavlan- och det röda dunklet utgör en så vacker bakgrund.

Alexei Harlamoff var en konstnär som förutom att han var skicklig också hade tur- han föddes in i en livegen familj så han fick sannerligen ingenting gratis. Han var en framstående porträttmålare (och han fick måla av både tsaren och tsaritsan och därmed var väl hans lycka gjord).

(Det kan noteras att livegenskapen i Ryssland inte avskaffades förrän år 1861).

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

vackert, Ingrid. man jag hade nog lutat mig lite

Ingrid sa...

Mrs C: Ja, kanske något obekväm ställning...