söndag 18 november 2012

Nyfiken på: Romesh Gunesekera


Romesh Gunesekera  (f. 1954) räknas som en brittisk författare men han har sitt ursprung på Sri Lanka. Han nominerades till Bookerpriset år 1994 för romanen "Reef" och hans senaste bok "The Prisoners of Paradise" har handlingen förlagd till Mauritius- och något paradis finner man troligtvis inte här. Året är 1825 och en ung kvinna, Lucy Gladwell stiger iland på ön för att bo hos sin morbror- en rik plantageägare.

Jag läser att boken är mycket influerad av Thomas Hardy och då blir jag så klart extra intresserad. Något lyckligt slut kan man alltså knappast förvänta sig.

Romesh Gunesekera har skrivit flera böcker- ingen av dem har (ännu) översatts till svenska.

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

var läser du, Ingrid? fortfarande TLS? nämns Thomas Hardy är jag alltid intresserad

Ingrid sa...

Mrs C: Det är som du misstänkte gamla TLS jag läser- och jag har redan lagt upp den här boken på min önskelista.