måndag 26 november 2012

Röster från Mauritius, Kina och Baskien


Tre olika världar får nu samsas på mitt läsbord. Först ut blir troligtvis Kina- representerat av Can Xue (eller Deng Xiaohua, som är hennes verkliga namn) och romanen "Five Spice Street". Jag läser att Can Xue har en stil som kallas för "gotisk magi" och att hon är influerad av bl a Franz Kafka. "Five Spice Street" kom ut redan 1988 och det är först nu som den blivit översatt till engelska och svenska (den svenska titeln är "Genombrottet: En föreställning." Lethe förlag).




Sex baskiska poeter har jag också på lut "Six Basque Poets" och de  är: Rikardo Arregi, Bernardo Atxaga, Felipe Juaristi, Miren Agur Meabe, Kirmen Uribe och Joseba Sarrionandia.

"Perfect things scare me.
I don't like them.
My writing is crooked, so is my posture,
try as I might."

Kirmen Uribe


Battle of Grand Port, Mauritius (1810) Pierre Julien Gilbert har målat. Det här slaget vann fransmännen.

Mauritius historia är historien om flera kolonisatörer- och om slaveri och förtryck. Den bok jag tänker läsa är "The Prisoner of Paradise" skriven av Romesh Gunesekera. I romanen skriver man 1825 - engelsmännen har lyckats ta makten på ön och det är en tid av uppror och förändringar. Slaveriet är på väg att upphöra- men det sker inte utan strider. Romesh Gunesekera är ursprungligen från Sri Lanka men numera bor han i London. Han besökte Mauritius år 1998 och det var då han fick uppslaget till den här berättelsen.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Tänk så mycket på ett litet läsbord!

Ingrid sa...

Hannele: Jag staplar på höjden. Jag gillar att leva farligt :-)