onsdag 28 november 2012

Ett alldeles eget bokmagasin


Jag kom på att jag ju har ett eget bokmagasin i min hall (där har en del böcker från mina föräldrars hyllor hamnat). Nu har jag samlat på mig en hög som jag hoppas kunna läsa under jul och nyår (vi får väl se).

Tage Aurell är jag speciellt intresserad av- en idag nästan helt bortglömd författare och Ludvig Nordström är det väl heller inte många som läser längre.

Ett roligt fynd var "Månen över Lund" från 1931 av Ingeborg Björklund. Ingeborg Björklund var i ropet även 1930 (se här vad Mimmimarie har hittat i SvD:s årsböcker). Jag har inte läst "Månen i Lund" men jag vill mnnas att min mamma muttrade något om att "den var vågad". Fast att vara vågad på 30-talet är givetvis inte samma sak som att vara vågad år 2012.... idag skulle man förmodligen inte ens höja på ögonbrynet över den här boken. Nu måste jag själv läsa för att ta reda på vad det var som ansågs så "skabröst".

6 kommentarer:

violen sa...

Ah! Gillar den högen! så såg min undgoms böcker ut som jag hittade i bokhyllorna hemma!
Minns särskilt Tsarens kurir, den hade bild och var jättebra.

Hanneles bokparadis sa...

Vilken härlig hög :)

Hermia Says sa...

Så fiffigt med ett eget magasin (=skattgömma)!

mimmimarie sa...

Är nyfiken på vad vågad på 30-talet egentligen innebär.

Bodil Z sa...

Tage Aurell hör till mina favoriter. Jag har faktiskt "Grindstolpe Berättelser" här i Zagreb i mitt lilla bibliotek på för tillfället knappt tvåhundra böcker. Här har jag skrivit om honom:
http://bodilzalesky.com/blog/2005/11/03/obygdens-rost-om-tage-aurell/

Ingrid sa...

Violen: Åh, Tsarens kurir- den minns jag också. Väldigt spännande var den!

Hannele: Jag blev verkligt glad över att få ihop den här stapeln böcker.

Hermia: Jo, det är förvisso en skattgömma och jag ska prioritera läsningen av just de här böckerna.

Mimmimarie: Efter cirka 40 sidor in i Månen över Lund har jag inte hittat något som är det minsta vågat- men det kommer kanske... Jag ska rapportera.

Bodil: Jag ska läsa hans böcker här med andakt. Har en känsla av att han mycket oförtjänt har hamnat i skymundan genom åren. Tack ska du ha för länken!