söndag 4 november 2012

En färgstark dansk kvinna och författare

Thit Jensen 1876-1957


Mina besökare medförde "papper" och foton från en svunnen tid- bland annat ett femtiotal brev från min mor skrivna (till en kusin) mellan 1937 och 1992. Breven har hittats på vinden av ett numera fallfärdigt hus- någonstans i Västergötland. Jag har nu ännu mera skatter från förr att ta itu med- sortera och försöka få ordning på.

I ett av breven citerar min mor Thit Jensen. Jag mindes då att Linse som har bloggen Bogstavsamleren nyligen skrivit både om Thit och hennes mera kände bror Johannes V Jensen.


Nog väcker den här titeln intresse? Tyvärr verkar den vara slut på förlaget så det är antikvariskt som gäller. Jag tror att man kan hitta en del i svensk översättning också (antikvariat och biblioteksmagasin). "Den erotiske hamster" kom ut redan 1919 och var säkert lite av en brandfackla på sin tid- den handlar om äktenskapsproblem.(Hon hade en rik källa att ösa ur- Thits eget äktenskap var mycket olyckligt).

Det berättas att Thit Jensen, som var en mycket ivrig förkämpe för kvinnors lika rättigheter (och hon for runt och talade offentligt) en gång blev häcklad och här citerar jag :" En gang råbte en tilhører om historen om Adam og Eva: "Og dermed sørgede kvinden for, at den første synd kom ind i verden!" Thit Jensen replicerede straks: "Javist, men da Adam skød skylden på Eva, kom den første kujon ind i verden!" En af hendes hårdeste modstandere var professor K. Wieth-Knudsen. En gang råbte hun til ham: "Nu går De for vidt, Wieth!". Han råbte tilbage: "Det gør De så tit, Thit!" (Källa: danska Wikipedia).


Den här biografin kan man fortfarande få tag på via t ex nätbokhandeln- jag tror att titeln är mycket passande: Thit- den sidste valkyrie". Nog ser hon ut att vara en "skrap dame" (med cerut och allt). Thit Jensens författarskap tänker jag titta närmare på.

Nordisk kvinnolitteraturhistoria har en artikel om Thit Jensen.

2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

ja, Ingrid! Thit Jensen får man nog ta sig en ordentlig titt på!

Ingrid sa...

Mrs C: Jag funderar på att skaffa biografin- och den där erotiska hamstern vill jag nog också läsa (men den finns nog bara att få via antikvariat.)