tisdag 20 november 2012

Dagens första skratt


Slottet Ringen i Kurland, Lettland (Jutta Wachtmeisters barndomshem).

Dagens första skratt kan jag indirekt tacka Mimmimarie för. Varje tisdag serverar hon oss godbitar från Svenska Dagbladets årsböcker av historiskt datum- idag rör det sig om år 1929. Jutta Wachtmeister var en av de författare som fanns med på det årets lista. Vem farao var nu det, frågar jag mig (och säkert många med mig ). Det blev till att "googla" och si vad hittar vi väl där: Jo, en tvättäkta grevinna från Lettland så småningom gift med en svensk militärattaché i S:t Petersburg.


Slottet i Jelgava (foto: Marcin Szala)

Boken hon blev känd för var "Hinsidan Östersjön. Personliga minnen från Balticum 1914-1915" (Stockholm, Wahlström & Widstrand, 1929) och den handlar om fru Wachtmeisters minnen från ett krigssjukhus i Mitau (nuvarande Jelgava). (Jelgava ligger i Lettland).

Vad som fick mig att bli så full i skratt var den här meningen: Hon (Jutta Wachtmeister) bildade 1930 Lids hembygdsförening. Syftet med föreningen var att ge bygdens ungdom ett sunt nöjesliv. När hon avled 1933 lades verksamheten ned.

Jag förmodar att Lids ungdomar inte var så intresserade av "ett sunt nöjesliv"... :-) Informationen om Jutta Wachtmeister finns att hämta på det gamla vanliga stället d v s Wikipedia.




3 kommentarer:

Bokmoster sa...

Hihi! :)

mimmimarie sa...

Så kul att du plockade upp Jutta och bjöd på hennes tankar. Dessvärre fungerar inte hembygdsföreningen där jag bor på det sättet.

Ingrid sa...

Jutta W. hade säkert mycket att berätta- trots allt- men hon var kanske inte helt i takt med tiden...