onsdag 14 november 2012

Tematrio : Kläder



Lyrans tematrio den här veckan har kläder som ämne.


Nummer ett för mig blir den turkiska författarinnan Asli Erdogans "Staden i den röda kappan" (den finns att få i pocketutgåva)- en roman som handlar mycket om Rio de Janeiro. Erdogan tycker jag är en mycket spännande författarinna och det finns ett par böcker till av henne i svensk översättning. (Rámus förlag har gett ut).


Det är kanske tveksamt om goggles räknas som kläder men jag är fräck nog att ta med den här diktsamlingen av Nils Ferlin i alla fall. Utgivningsåret är 1943- mitt under brinnande krig - och det präglar många av dikterna.

De döda sova

De döda sova under sommargräsen.
Må döden sova. - Och må livet vaka.
Må livet vaka med dess blinda väsen
som intet veta eller se tillbaka.

Hör, syrsan nöjs med sina korta timmar.
- Vad mente mänskan då för stort och mera
att pråligt pränt från hennes gravar glimmar
i rop till vindarna att utradera?

En sommar blommar. Och en humla sjunger.
Må döden sova- under torv och glitter,
och livet vaka- ej i hets och hunger,
men som det vakar i ett fågelkvitter.


Nummer tre så: Givetvis tar jag med Daniel Varès mycket läsvärda och trevliga "The Maker of Heavenly Trousers". En fantastiskt fin berättare är han, Varè, och "de himmelska byxorna" är en av årets bättre läsupplevelser. Jag har skrivit ett par rader om boken HÄR.

2 kommentarer:

Sara Pepparkaka sa...

Det var en fin dikt!

Ingrid sa...

Sara: Det är mycket tänkvärda och visa ord i den dikten.