lördag 10 november 2012

Dags för nästa del



Nu har även jag (nästan) läst ut "Den kloka Elsa", första delen i en trilogi skriven av den idag så gott som helt bortglömda författarinnan Anna Lenah Elgström.

Andra delen ,som jag ska försöka fjärrlåna, har titeln "Elsa och kärleken".

Jag ska så småningom skriva ner några rader om mina intryck (som är djupa) av flickan Elsa som verkligen är vad man i dag kallar för ett maskrosbarn. Jag noterar också att jag känner till miljöerna (åtminstone den moderna varianten av dem- handlingen utspelar sig bland annat i "Kalkhamn" som väl måste vara Limhamn och i Malmö där en lärarinna vid namn "Tecla" beskrivs i mycket positiva ordalag. Visst är detta Tekla Åberg- en föregångskvinna med sin flickskola och sedan även gymnasium för flickor.  Nu ska jag leta i mina band om Malmös historia. (Tekla Åbergs gymnasium har jag ätit många skulluncher på....)


Tekla Åbergs gymnasium för flickor- Rönneholmsvägen i Malmö (och invid Magistratsparken).

Petra  med bloggen" Ord och jord "har alldeles nyligen skrivit ett fint inlägg om "Den kloka Elsa"

5 kommentarer:

Hermia Says sa...

Oj vad roligt det är att se fina Elsa igen! Ser fram emot din fortsatta läsning..

Petra Rhodin sa...

Visst gör lilla Elsa ett djupt intryck! Jag tyckte det var svårt att lägga ifrån mig boken när jag kommit in i den: ville ju veta hur det skulle gå för tösen...

Tekla Åberg verkar ha varit en driftig kvinna. Skriv gärna några rader om henne :).

Ingrid sa...

Hermia och Petra: Elsa kommer jag att vilja följa "hela vägen fram" och visst har hon gjort ett outplånligt intryck. Tekla Å.har jag hittat i en bok om Malmökvinnor- några rader kommer inom kort.

Chris sa...

Jag skriver just nu en uppsats i idéhistoria om Tekla Åberg. Mer om henne när jag är färdig!

Ingrid sa...

Chris: Jag hoppas att du publicerar din uppsats på nätet och att du hojtar till här när du är klar. Låter mycket intressant!