lördag 29 september 2012

Lärorik läsning



 Hippomobiler kan man lära sig väldigt mycket om i Georgette Heyers "The Grand Sophy" (jag är kanske extra intresserad eftersom min morfars far var "karetmager" (vagnmakare)). Ovan ett farligt åketyg- en karriol (på engelska "Curricle"). Den var mycket olycksdrabbad och nog ser det lite väl spännande ut med bara två (och mycket höga) hjul att balansera på ?



Den här färden ser betydligt mera riskfri ut. Här är det prinsessan Anne som är på väg till parlamentet i en så kallad landaulet. Nog är det ett vackert transportmedel?


I boken finns också ett avsnitt där hjältinnan härjar iväg med sitt ekipage längs St James' Street i London. Det uppfattas tydligen som synnerligen skandalöst- och varför kunde jag inte fatta förrän jag läste lite om gatan i fråga. Just St James' Street var huvudgata för alla så kallade "Gentlemen's Clubs" och visserligen var nog de flesta av dessa klubbar ganska städade inrättningar men nu rör vi oss i början av 1800-talet och i de här kvarteren skulle förmodligen kvinnor helst inte visa sig.

Jag närmar mig slutet på Sophys alla äventyr- trevlig läsning är det och jag är väl underhållen.




Inga kommentarer: