söndag 23 september 2012

En hett efterlängtad klassiker


Den eminenta engelska tidningen "The Guardian" publicerade för ett tag sedan en lista över de 100 bästa romanerna genom tiderna - en lista som ganska förutsägbart dominerades av engelskspråkiga författare. Dock- i toppen på listan (nummer 12) fanns en roman av Honoré de Balzac (1799-1850) och kanske inte den man hade väntat sig -nämligen "La Rabouilleuse" eller i engelsk översättning "The Black Sheep". Jag förmodar att det finns en svensk översättning men i så fall är den nog av äldre datum.

Hur som helst- nu har jag äntligen hittat ett gammalt exemplar (på engelska) av "det svarta fåret" och jag ser verkligen fram emot att läsa. Jag gillar Balzac och flera av hans böcker ingick i min kurslitteratur en gång i forntiden (det är jag tacksam för!).


Jag kunde inte motstå frestelsen att ta med den här daguerrotypen av Balzac från 1842.

5 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

hittade Balzacs biografi nyss på loppis

mimmimarie sa...

Förvånande fin kvalitet på bilden från 1842.

Monika Häägg sa...

Vilket tidigt foto. Det är nog inte många som blivit bevarade till eftervärlden med foto från 1842.

Bjørg, mellom linjene. sa...

Eg har ikkje lese Balzac ennå, men eg har høyrd han anbefalt frå fleire kjeldar som eg stoler på.

Ingrid sa...

Hannele: Du gör alltid så fina fynd!

Mimmimarie: De där gamla fotona är precis som du säger ofta väldigt klara och distinkta.

Monika: Jag skulle inte tro att det finns mycket bevarat från den här tiden- ibland blir man glatt överraskad här på nätet!

Björg: Jag kan varmt rekommendera både "Pappa Goriot" och "Eugènie Grandet".