onsdag 26 september 2012

Nu är det dags för "The Grand Sophy"


Margaret Drabble är fylld av lovord, och i The Guardian läser jag:" Complete with Georgette Heyer's beautiful language and laced with drama, The Grand Sophy is an essential read for every girl, no matter what age. I know for most teens, this wouldn't be the first choice, but The Grand Sophy is one book that will never go out of style."

Nu har jag läst så mycket om den här boken och om Georgette Heyer (som inte gillade 1900-talet utan som helst hade velat leva på drottning Victorias tid) att jag bara måste läsa om duktiga Sophy.

Georgette Heyer råkar vara en av de många författare som finns med även i John Sutherlands "Lives of the Novelists". Där får man veta att hennes genre är "historical romance". (Det bör ju ha varit mycket bästsäljande). Heyer gillade Enoch Powell och hon avskydde 1900-talet "Oh, Christ why did I have to be born into this filthy age", lär hon ha sagt. Journalisten och litteraturkritikern Marghanita Laski hade inte mycket till övers för Ms Heyer och hon skrev bl a : " If ever Miss Heyers heroines lifted their worked muslin skirts, if ever her heroic dandies unbuttoned their daytime pantaloons, underneath would be only sewn-up rag dolls." (Hämtat från min egen blogg i februari i år).

Det finns massvis översatt till svenska av Heyer - en hel del inte alltför gammalt (från 70-talet).

Nu har jag alltså "The Grand Sophy"på läsbordet.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

tänk att jag inte hört talas om henne...

Mrs Calloway sa...

oj då! jag har alltid trott att Georgette Heyer var detsamma som lättsam underhållning.
inget fel med underhållning alls, men The Grand Sophy verkar ju vara något utöver det vanliga. Margret Drabble brukar vara ganska kräsen. "beautiful language" är ju oemotståndligt!

Ingrid sa...

Hannele: Hon var helt okänd för mig också ända tills jag läste om henne i en essaysamling förra året.

Mrs C: Precis som du längtar jag väl inte alltför ofta efter "historisk romantik" (eller vad man nu kan kalla det för)- men jag har nu läst så många positiva omdömen från flera så kallade bättre författare att jag kände: Nu måste jag läsa- och ja, Margaret Drabble har jag stor respekt för.