onsdag 2 november 2011

Tystnad... läsning pågår

Just nu befinner jag mig i Bukarest och året är 1897. (Bilden ovan är från 1922 och staden är smyckad inför kröningen av det nya kungaparet).





Här är hon- den vackra prinsessan Marie - hon förekommer i boken, hon också. Boken jag läser? "Livet börjar på fredag" av Ioana Pârvulescu.


En stor del av handlingen kretsar kring tidningen "Universum" (Universul på originalspråket). På teckningen Luigi Cazzavillan- som grundade Universul år 1884. "Universul" var en tidning med enkelt språk och korta artiklar. Den var på sin tid marknadsledande i Rumänien.






Tyvärr är det mesta om tidningen skrivet på rumänska- och där går jag bet.... (Ja, jag blev så väldigt nyfiken på både karaktärerna och omgivningen under läsningeng gång).






"Kanske allting som har funnits och allting som ska finnas även finns i detta ögonblick, i nuet. Kanske det som har funnits finns i det som ska finnas" (citerat från sidan 34 i "Livet börjar på fredag".)






Nu läser jag vidare! Magisk bok!



5 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Jag ska inte börja på min riktigt ännu. Jag har några biblioteksböcker på kortlån som ska läsas först. Men jag är oerhört nyfiken på Livet börjar på en fredag. Och visst är det ett spännande bokförlag 2244!

Ingrid sa...

Nattens bibliotek: Jag fick börja två gånger innan jag fick fart på läsningen- men nu är jag fast. Jag tycker också att bokförlaget 2244 är oerhört spännande. Mycket roligt ska det bli att se vad som komma skall....

Hanneles bokparadis sa...

jag har några rumänska vänner..

Hermia Says sa...

Trevligt! Jag hoppas börja med den om inte innan så på fredag...

Ingrid sa...

Hannele: Då har du inspirationskällor!

Hermia:Du kommer inte att kunna släppa boken när du har börjat på den....