onsdag 16 november 2011

Noveller, noveller

Ett kärt återseende- idag fick jag äntligen en liten samling noveller av Malachi Whitaker i brevlådan ("The Crystal Fountain and Other Stories"). Hon gav ut fyra novellsamlingar under sin levnad och de kom alla under 20-och 30-talen. De böckerna lär vara svåra att få tag på idag ,därför är det en glädje att få ta del av detta lilla urval från 1983.

Marjorie Olive Taylor som hon egentligen hette skrev en roman också- men det manuskriptet ramlade överbord från en båt och landade i Engelska kanalen. Där vilar det väl på havets botten (upplöst skulle jag tro). Många var de berättelser och utkast hon rev i bitar också. Mrs Whitaker var mycket självkritisk. Vita Sackville-West skrev om henne att hon var "A born writer".

Marjorie var barn nummer åtta av totalt elva som föddes i familjen. Hennes far var bokbindare och det gav henne utsökta möjligheter att bekanta sig med böckernas värld. Någon skolgång att tala om fick hon inte- hon började tidigt arbeta hos sin far och där stannade hon ända tills hon gifte sig med Leonard Whitaker år 1917 (då var hon 22 år gammal). Namnet "Malachi" hämtade hon från gamla testamentet.

Jag citerar John Hart som har skrivet bokens förord "The prevailing tone of her writing- sad, salted with a sometimes violent humour- seems to reflect her native Yorkshire landscape: bleak, open, lit with pale sunshine."

3 kommentarer:

Titti sa...

Den här boken måste jag försöka få tag i, även om jag förstår att det kan bli svårt.

Ingrid sa...

Titti: Amazon brukar ha en hel del begagnat till hyfsade priser.

Titti sa...

Jag har nästan glömt bort Amazon till förmån för The Book Depository, men ska kolla där. Abe books finns ju också, fast därifrån har jag aldrig handlat.