torsdag 24 november 2011

Minnesord

I dagens tidning (som för mig är Sydsvenskan) dras min blick till rubriken "Minnesord" på familjesidan. Har man uppnått min ålder är det tyvärr här man ganska ofta hittar avlägsna vänner och bekanta.

Jag läser om "En gammaldags bokhandlare" och det var han- Mats Holmgren (som jag inte kände personligen)- och han får vackra ord i sin dödsruna. Här nämns anrika bokhandlar som Falkmans och Lundgrens i Malmö och Lindströms i Lund.

Under 70-talet liknade Malmö en bombad stad- det revs och det härjades i många gamla kvarter- och det som kom i stället var inte vackert. Caroli City var en sådan "modern" skapelse. Det som förgyllde det stora shoppingcentret var filialen till Lundgrens bokhandel- där har jag botaniserat en hel del för länge sedan nu. Denna filial drevs av Mats Holmgren och han utvecklade den till den bäst sorterade bokhandeln i Malmö. Att vara välsorterad var viktigt på den tiden. Så smånigom bytte bokhandeln namn till Holmgrens bokhandel.

Så började de stora förlagen att ta bort många av ersättningarna till de bokhandlar som lade sig vinn om att hålla sig med många skilda boktitlar- med andra ord- det var slut på intresset från förlagens sida att bidra till ett rikhaltigt kulturutbud.

År 2010 stängdes bokhandeln i Caroli city. En av många som drabbats av tidens härjningar. Kvar finns bara minnena -men de är fina.

Inga kommentarer: