fredag 4 november 2011

Biblioteksfynd

Ett "hittegods" och två beställda har jag hämtat. Trångt på biblioteket idag- och idel glada ansikten- många barn och alltid lika vänlig och hjälpsam personal. Jag ser verkligen fram emot de nya lokalerna som ska stå färdiga i april.

Ondaatjes bok vet jag ingenting om- den är på originalspråket och ser mycket ny ut. Den samiske författaren Nils-Aslak Valkeapääs "Solen, min far" kommer från Malmö stadsbibliotek (utgiven 1991) - dikterna är på både svenska och norska. "Jordens salt" av Józef Wittlin har jag läst en del om och så väcktes min nyfikenhet. (utgiven 1939).

Dikt 546 i Valkeapääs bok fastnar jag för direkt.

vind,
vind var vi
en susande livets vind
smekande viddernas kinder
skogarna, klyftorna
en försvinnande jojk
röd i kvällsgryningen, vind
vind var vi
och vi kom och for
av oss blev inget annat kvar
än en jojk i vindens sus
en dröm om det att vara.

Inga kommentarer: