måndag 14 november 2011

Rose Macaulay- engelsk excentrisk dam


Rose Macaulay (1881-1958) var en av dessa många excentriska engelska damer . Nu läser jag om henne i Times Literary Supplement. Hon gillade att köra fort och gärna i fel färdriktning- dessutom var hon inte rädd för vatten- hon badade gärna i trädgårdsdammar etc. (med kläderna på).





Den bok som hon fått mest beröm för är "Towers of Trebizond"- en i stora delar självbiografisk berättelse om en resa i Turkiet ( med dromedar). Säkerligen mycket originellt skriven och berättad. Jag måste erkänna att jag är intresserad av att läsa .....



4 kommentarer:

Bai sa...

Det høyrest ut som ei fascinerande skrue! Blir spennande å høyre om boka du les.

Ingrid sa...

Bai: Dessa udda engelska damer upphör aldrig att fascinera! Jag ska se om jag kan få tag på boken.

Hanneles bokparadis sa...

låter intressant, undrar om Johan Hakelius har skrivit om henne...

Ingrid sa...

Hannele: Jag har inte kollat om Hakelius har henne med- hon verkar i vilket fall som helst platsa bra i hans bok!