torsdag 24 november 2011

No habla español



(och förstår det heller inte) vilket jag djupt beklagar - för då hade jag kunnat läsa Pedro Salinas dikter på originalspråket. När nu inte det låter sig göra återstår en engelsk utgåva (ny).


Om Pedro Salinas (1891-1951) vet jag väldigt lite- men han tillhörde generation 27 (precis som bland andra Federico Garcia Lorca). Salinas erbjöds en tjänst vid det prestigefyllda Wellesley College i Massachusetts och år 1936 flyttade han till USA. Han kom att stanna kvar där och avled i Boston år 1951.



2 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Det fanns många mer eller mindre kända författare som tillhörde Generation 27. Konstigt att inte Pedro Salinas finns översatt till svenska.

Ingrid sa...

Nattens bibliotek: Jag tycker att spansk litteratur är mycket förbisedd här (den också)- Salinas diktsamling ska tror jag att jag ska investera i och jag ska kika närmare på författarna i Generation 27. Jag avundas dig som behärskar spanska. Det måste finnas oändligt mycket att välja på för dig....