fredag 25 november 2011

Röster från förr- det gåtfulla Galizien

Om Karl Emil Franzos skrev jag lite på min blogg i våras. Många av hans böcker finns översatta till svenska men.... utgåvorna daterar sig så långt tillbaka som till 1800-talet och då får man inte låna hem dem utan tvingas läsa på biblioteket. Det har jag varken tid eller tålamod till. Per Nilsson (Kultur i Öst) har tack och lov nyöversatt "Judarna i Barnow" och till dags dato finns fem av nio kapitel att läsa HÄR.

Jag gör också ett försök att fjärrlåna "Pojaz" som är utgiven 1919 och kanske är det tillåtet då att läsa den i hemmets ro.

"Pojaz" : en historia från Öst-Galizien / övers. från originalets tionde uppl. av Sigrid Elmblad
Franzos, Karl Emil, 1848-1904 (författare)
Stockholm : Geber, 1919
Svenska viii, 450 s.



Helst av allt skulle jag vilja komma över ett exemplar av "Från Halv-Asien". Det lär inte bli lätt.



Franzos skriver mycket vackert:

Podolien

"Podolien ist ein seltsames Land. Du wanderst stundenlang über die einsame Ebene, über dir dem graublauen Himmel, under dir die grasbewachsene Fläche. Kein Ton, als das Flüster des Windes im Gesträuche der Steppe, keine Bewegung als das Ziehen der Wolken über dir."

Inga kommentarer: