måndag 7 november 2011

Flodtid

Kanal i Gävle (fotot är lånat)

Jag läser Katarina Frostensons senaste diktsamling "Flodtid". Den kräver långsamhet i "anslaget". Stor långsamhet. Jag låter sinnena dra iväg med mig i mycket stilla mak och så hamnar jag i Gävle. Där blixtrar det till för mig när jag följer med i dikten med titeln "Å".

"Kanalen i Gävle är blank som metall" (Inger Christensen).

--- den är kall Gävles å, går genom en stad, en svart sliten provins
den är gjord
den är hård
i slutenhet blänker framtiden
ett ålamörker vi går in i
utan hopp-är det så
vattnet går, bara det, allt står fast som husen som block längs med ån-----

----
det som går ut i haven är en kanal
i dagen natt
mitt i kölden här, i en sluten som belägrad stad----

--- en led går fram
ostörd
kall som fan
katadrom*
en elektrisk ål

kanalen i Gävle är blank som metall

* Katadrom; fiskart som lever i sötvatten men fortplantar sig i saltvatten.

10 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Ingrid! I P1 idag 14.03. Kulturradion: Biblioteket. Samtal om Flodtid. Katarina Frostenson och Maarja Talgre.

Hermia Says sa...

Alltså KF skriver om Gävles å? Christensens dikt har jag ju läst förut. När KF var här på författarbesök för ett par år sedan kom samtalet in på ån som rinenr alldeles utanför biblioteket. Författaren talade om den som "kanal", en man i publiken tillrättavisade henne, vänligt men bestämt: "det är en "å""...
Fast ngn svart sliten provins vill jag nog inte kalla min stad. Nog för att vi haft våra duster, men så hård mot den skulle jag inte vilja vara. Fast poesi ska kanske få klara sig undan sådana bokstavliga tolkningar...
Roligt se Gävle hos dig i alla fall.. Undrar nu var bilden är tagen.

Vicky sa...

Det är något speciellt med åar, kanaler och floder som gör det lätta att först att den med talangen gärna skriver om dem. Bilden är verkligen rofylld, även om man kan ana hus och gator bakom träden. Du har fått en utmärkelse av mig på min blogg!

Ingrid sa...

Mrs C: Attans- jag missade- men jag ska nog leta upp programmet!!Tack!!

Hermia: Författarinnan har helt klart blivit inspirerad av ån i Gävle (den heter Gavleån?) - jag tycker att just dikten om Gävle har något alldeles extra speciellt. (Och jag tror att det är en vacker stad med en mycket intressant historia). (Om fotot berättades det att det var taget i närheten av Gevaliafabrikerna- det är norpat från Wikipedia.)

Vicky: Vattendrag ger ro och har alla sin egen karaktär. Du ska ha tack för utmärkelsen- jag kikar in hos dig om ett ögonblick.

Hermia Says sa...

Tack, då vet ungefär jag var bilden är tagen. Ja, Gavleån heter den. Jag ser den nästan från mitt kontorsfönster.. Gävle är en helt ok stad :)

Den luttrade bibliotekarien sa...

Just den där lilla kanalen heter vad jag vet Holmkanalen. Det är en liten snutt parallellt med Gavleån som är betydligt större. Om jag skall kunna se Gavleån från mitt kontorsfönster får jag krypa ut på taket, Hermia har lite bättre utsikt :-)

Mrs Calloway sa...

Ingrid! Hav tröst!
Repris tisdag 18.15

Ingrid sa...

Hermia och Den luttrade bibliotekarien: Ni måste ha fin utsikt båda två! Holmkanalen- nu har jag lärt mig det- mycket bra! Gävle skulle jag mycket gärna vilja ta en tur till för övrrigt.

Mrs C: Jag ska bänka mig vid radion i kväll! Tack ska du ha.

Hermia Says sa...

Du är varmt välkommen!!

Ingrid sa...

Hermia: tack ska du ha!!