måndag 14 november 2011

Gamla bokserier

Ett fynd från mina hyllor (arvegods - och jag har inte läst...). Väldigt glad blev jag när jag hittade den här romanen av Alexander (Aleksandr) Pusjkin. Den är bara en i en lång serie av fina titlar- jag citerar "Forumbiblioteket är en serie, utvald bland äldre och nyare litteratur av sådant värde att den kan räkna på ständigt intresse och finna plats i varje bokhylla, som vill rymma något av det bästa från alla tider. Ingen bok får vara med i serien bara för att den är berömd. Den måste också uppfylla kraven på en verklig klassiker: att kunna stå sig genom tiderna på grund av spänning, läsbarhet och enkelhet."

"Kaptenens dotter" gavs ut år 1954. Översättningen är gjord av Hjalmar Dahl (och han har också skrivit bokens förord). Vill man veta mera om Forumbibliotekets utgivningar finns mera information HÄR.

Inga kommentarer: