fredag 11 november 2011

En trio : kommande utgivningar

Jag sneglar mot nästa år och har hittat tre böcker som jag tänker ta mig en närmare titt på. Weylers förlag ger ut "Agaat" av den sydafrikanska författarinnan Marlene van Niekerk. Förra året läste jag hennes "Triomf" och den blev en av det årets bästa läsupplevelser. Tyvärr finns inte "Triomf "i svensk översättning men vill man läsa på engelska så rekommenderar jag boken å det varmaste. (Den är mycket otäck, dock.) Jag har skrivit lite HÄR. Det är mycket glädjande att denna fina författarinna nu kommer i svensk översättning.


Bonniers satsar på ännu en tung klassiker av dignitet. "Ulysses" i ny utgåva. Det tackar vi för. Jag har bara ägt ett gammalt sönderslitet exemplar på engelska. Jag kommer absolut att investera i den svenska översättningen. Så fint att vi får dessa odödliga böcker i nya format och upplagor. Härligt!!



Antonio Tabucchi är en författare som hållit mig trollbunden många gånger- nu satsar Wahlström och Widstrand på novellsamlingen "Tiden åldras fort"- ( Il tempo invecchia in fretta). Utgåvan på originalspråket har recenserats i Dagens Nyheter och HÄR kan man läsa mera .

Jag tror att nästa år blir ett mycket spännande bokår!



2 kommentarer:

Bai sa...

Eg skulle ønske at eg også hadde ei istykkerslitt utgåve av Ulysses. Eg har dessverre bare ei utgåve kor dei første 30 sidene er lesne tre gonger.

Ingrid sa...

Bai: Min bok hade inte varit så sliten om det inte hade varit för att den ingick i min kurslitteratur... jag tvingades att läsa. Jag hade en väldigt bra lärare och vi fick mycket "stencilerad" tolkningshjälp. Det är verkligen inte lättläst....