onsdag 23 november 2011

Jag fortsätter att önska

En sida ur Bönderna (Hösten) Wladislaw Reymonts mästerverk (i fyra delar).

Nobelpristagare var det... och jag hoppar raskt till år 1924 och Wladislaw Reymont. Jag lånade hem en del av hans mäktiga epos "Bönderna" för ett tag sedan- gärna skulle jag ha velat behålla boken bra mycket längre än de stipulerade (knappt tilltagna i det här fallet) fyra veckorna. "Bönderna" är väldigt svår att få tag på och man vill ju helst ha alla delarna på en gång.... Det kniper med översättningar till engelska också så vad göra.... tänk om någon kunde få för sig att ge ut på nytt....


Lite lättare var det att hitta "The Comédienne" från 1896. Reymont flackade runt med ett resande teatersällskap ett tag och det är därifrån han hämtade inspirationen till "Komediantka" som boken heter på originalspråket. Nobelpriset fick han dock främst för "Bönderna".




2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Ja, tänk om! Hur många gånger ska vi behöva säga det, Ingrid, innan någon förstår att vi menar allvar. Jag vill också läsa Bönderna!

Ingrid sa...

Mrs C: Ja, är det inte förfärligt att sådana fina böcker bara får lov att stoppas undan och helt glömmas bort!!