fredag 25 november 2011

Generation 27 med mera

Nu har jag letat en del och ser att det finns en antologi utgiven av FIB:s lyrikklubb med titeln "Generation 27!" Tio spanska poeter. (Anders Cullhed). Boken finns fortfarande i nätbokhandeln och på 34 bibliotek.





En hel del av författarna i generation 27 har faktiskt blivit översatta till svenska- men det mesta finns nog bara att få via antikvariat och bibliotek i dag.





Däremot är den här vänboken till Anders Cullhed tämligen färsk (från i år) och den verkar mycket intressant. Jag noterar och funderar.....


"Vandring genom tiden"


"I denna vänbok till Anders vid hans 60-årsdag 2011 medverkar kolleger och vänner från hans många olika verksamhetsområden med uppsatser, dikter, texter och bilder.Bruno K. Öijer Krzysztof Bak Kjersti Bale Anna Carlstedt Olle Ferm Stefano Fogelberg Rota Carin Franzén Thomas Götselius Eva Haettner Aurelius Anders Hallengren Stina Hansson Gunilla Iversen Brian Møller Jensen Inge Jonsson Bengt Landgren Lars O. Lundgren Roland Lysell Mats Malm Arne Melberg Anders Olsson UIf Olsson Göran Rossholm Magnus Röhl Marcia Sá Cavalcante Schuback Erland Sellberg Boel Westin Magnus William-Olsson Kjell Espmark Gunnar Lundkvist" (från förlagets information om boken).


Förlag:
Brutus Östlings bokf Symposion

4 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Vad roligt att du har plockat fram generation 27. Jag var tvungen att gå till min spanska litteraturhistoria för att friska upp mitt minne. Boken var väldigt dammig. Det var nog 30 år sedan jag läste spanska på universitetet. Dessutom drogs jag aldrig till de där gamla farbröderna som till hörde 27 gänget. Men nu kanske. Jag läste ett poem av Pedro Salinas som jag tyckte var väldigt vacker.

Ingrid sa...

Nattens bibliotek: Jag är hemskt dåligt insatt i spansk litteratur- men ska försöka bättra på skadan. Jag blev glad när jag såg att det fanns en del i svensk översättning av de här "gubarna" (för att uttrycka sig vanvördigt)-och så roligt att hu letat fram din spanska litteraturhistoria- och- nu undrar jag... kan inte du skriva lite om spanska författare? Det skulle vara så intressant och inspirerande- jag tror att det finns mycket här som verkligen borde utforskas- en brunn att ösa ur...

Nattens bibliotek sa...

Ingrid: Jag har faktiskt tänkt på det att utforska spanska författare. Men trots att jag är spansklärare och jobbar med spanska känner jag mig nuförtiden så dåligt uppdaterad på dessa. Men jag ska ta mig en funderare.

Ingrid sa...

Nattens bibliotek: Det skulle vara väldigt roligt om du kunde skriva några rader så småningom... Jag tycker att det verkar vara så dålig bevakning på det spanska... (med visst undantag för Latinamerika förstås).