lördag 5 november 2011

Ibland blir det inte som man tänkt sig

Józef Wittlin (1896-1976)


Jag hade tänkt börja läsa mitt låneexemplar av 1Q84 (Haruki Murakami) del 1. Jag hade lagt boken på läsbordet. Jag hade läst första kapitlet. Så drogs ögonen till den där slitna volymen från 1939.... den med lätt gulnade sidor och helt utan "säljande omslag"... Józef Wittlins "Jordens salt". Det gick inte att stå emot.... och så drogs jag in i handlingen som börjar under sommaren 1914- och med att den åldrige kejsar Franz Joseph mer eller mindre tvingas skriva under krigsförklaringen. Detta äger rum under Maria Teresias porträtt.

"Maria Teresias krinolin böljade ut som en väldig, svällande vattenfylld madrass. Det såg nästan ut som om denna habsburgarnas gamla anmoder när som helst skulle stiga ut ur sin gyllene ram, knuffa åt sidan alla dessa åderförkalkade gubbar med sin kejserliga armbåge och sätta sig ned till ett förtroligt samtal med denne vissnade ättling av sitt röda och starka blod. Hon tänkte kanske lägga sin nakna, fylliga arm om den gamles axlar, gjuta styrka i hans torra, blodlösa kropp och brista ut i ett högt, skallande skratt. Men ljusen i Stefanskronan fördunklades redan- elden i hennes ögon dog bort". (s. 11) Översättning: Göran Salander.

Wittlin vinner över Murakami. Jag kommer att vistas i det gamla Habsburgska riket ett tag och Japan får vänta....

6 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

de slitna har sin dragningskraft

Emmas Bokhylla sa...

Det blir ju sallan sa, eller hur?
Men det ar val som det skall vara, tror jag! ;-)

Tack for lyckonskningarna pa min dag, ajg blev valdigt glad!

Anonym sa...

Ett stilprov som få författare kan leva upp till - jag kommer inte att läsa 1Q84. Inte än på ett tag i alla fall. Känner just nu motvilja mot stora tunga böcker.

Anonym sa...

Får nog rätta mig - stora tunga romaner menar jag. Jag läser just nu i den tunga brevsamlingen "Selma, Anna och Elise" med visst nöje - men den ska och kan ju knappast sträckläsas. Man bläddrar hit och dit.

Mrs Calloway sa...

IQ84 kräver rätt läge. den läser man inte när som helt. mitt eget ex är ute och vandrar så länge. men när jag känner att det är dags kommer jag att vara skoningslös när jag kräver in den!

Ingrid sa...

Hannele: Det slitna brukar dra allra mest....

Emma: Nej, och tur är kanske det :-) . Hoppas att du hade en riktigt fin födelsedag!

Lustigkulle: "Jordens salt" är en otroligt välskriven bok. Inget ont om Murakami men det kommer att bli svårt att ta tag i 1Q84 efter den här upplevelsen...Brevväxlingar brukar vara intressanta men- som du säger ingenting man sträckläser.

Mrs C: Jag ska försöka läsa del ett i alla fall. Ska ta mig i kragen!