onsdag 23 november 2011

På min önskelista

Romain Rolland 1866-1944

Jag har inga som helst amtitioner att läsa mig igenom samtliga Nobelpristagare i litteratur- men det finns några vars verk jag verkligen skulle vilja lägga ner extra mycket tid på. En av dem är den franske författaren Romain Rolland och då framför allt hans stora romansvit "Jean- Christophe". Sviten har översatts till svenska men är svår att få tag på idag och det är mååånga böcker..... Jag har alltid drömt om att läsa "Jean-Christophe" men har inte "kommit till skott".




Romain Rolland är en intressant författare- han var egentligen musikhistoriker och musikkritiker ("Jean-Christophe" handlar om en musikers utveckling) - han ansåg att konstens uppgift var att befria mänskligheten från lidanden och han ansåg sig skriva sina böcker för "alla fria själar i hela världen". (Romain Rollands böcker brändes på nazisternas bokbål).



Här samtliga delar i Jean-Christophe (engelsk översättning).


L'Aube ("Dawn", 1904)
Le Matin ("Morning", 1904)
L'Adolescent ("Youth", 1904)
La Révolte ("Revolt", 1905)
La Foire sur la place ("The Marketplace", 1908)
Antoinette (1908)
Dans la maison ("The House", 1908)
Les Amies ("Love and Friendship", 1910)
Le Buisson ardent ("The Burning Bush", 1911)
La Nouvelle Journée ("The New Dawn", 1912)



Romain Rolland tilldelades Nobelprset 1916 (1915 års pris).

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jo, alla Nobelpristagare är inte så roliga...

Ingrid sa...

Hannele: Nej, det är då ett som är säkert :-)