söndag 13 november 2011

De 900 dagarna

Från vänster : Writing the Siege of Leningrad (dagböcker från belägringen) av Cynthia Simmons och Nina Perlina, Peter den Store (mest bilder- tsaren som grundade staden), The Shadow of the Winter Palace av Edward Crankshaw (en bok om Rysslands väg till revolutionen 1825-1917), och så längst fram "The Madonnas of Leningrad" av Debra Dean- en bästsäljare och roman om Leningrads belägring (och den är faktiskt riktigt bra).

När jag var elva år fick jag följa med familjen på en turistresa till Leningrad (så hette staden då)- ett mycket ovanligt resmål på 60-talet. Resan påbörjades i Helsingfors och det var med buss vi åkte- start i svinottan - vägarna var dåliga och slingriga- vi nådde fram till Leningrad sent på kvällen. Jag minns blinkande radiomaster och stort mörker. När dagen kom blev man bländad av alla gyllene tak- det var en vacker stad och fylld av historia. Jag minns promenader vid Neva, det mäktiga Eremitaget (med massor av konst som jag var alldeles för ung för att uppskatta- mina ben blev fort trötta och jag sjönk ner på otaliga röda (väl nedsuttna) plyschsoffor. Jag minns restaurangen "Tsaika" (måsen) där man fick rejäla stabbiga frukostar (massor av stekt potatis bland annat) och så turen till Peter den stores sommarpalats.

Under 900 dagar - mellan september 1941 och januari 1944 var Leningrad avstängt för världen- tyskarna höll staden under belägring. Tänk själv... 900 dagar. Staden gav inte upp- människorna bet sig fast- mot alla odds. Över en miljon civila dukade under av alla umbäranden.

Sleep, dear son, while there's no bombing....
And Mama, will you cook me some barley?
Now sleep my son, my dear son, I'll cook it...
But Mama, where is that barley I didn't eat before the war?
The little birds ate it all. Now sleep, my dear...

från "Blockade Lullaby" (Antonia Emelianovna Maslovskaia)

Petersburg

Du skapelse av Peters drömmar,
jag älskar dig, så stolt, så vit,
din Nevas breda, klara strömmar,
och deras stränder av granit;
ditt järnstaket med gyllne mönster,
din vemods fulla sommarnatt,
din ljuva skymmning, blått och matt. (Alexander Pushkin; tolkning av Hans Björkegren).

(Staden grundades år 1703 av Peter den Store).

Inga kommentarer: