fredag 18 november 2011

Den passionerade nomaden


Så kallades hon- Freya Stark (1893-1993)- kvinnan som var både upptäcktsresande och författare. Hon blev dessutom över 100 år gammal. Trots alla strapatser. Freya Stark reste mestadels i Arabien, Iran och Afghanistan och hon var en av de allra första kvinnorna (från väst) som reste genom den arabiska öknen.





"One can only really travel if one lets oneself go and takes what every place brings without trying to turn it into a healthy private pattern of one's own and I suppose that is the difference between travel and tourism."





Några av hennes böcker finns faktiskt översatta till svenska men de kom ut på 30-40-och 50-talen. På engelska finns ett gott urval av hennes reseskildringar. De flesta i nya utgåvor. Nog verkar hon vara en mycket spännande kvinna och väl värd att utforska via böckernas värld.

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jag har läst den tjocka Lawrence av Arabien

Ingrid sa...

Hannele: Jag är djupt imponerad. Jag har bara sett filmen...

Hanneles bokparadis sa...

Den har jag också sett, boken har jag nog gett till loppis, saknar den lite...

Ingrid sa...

Hannele: Nu gläder boken någon annan, det får du trösta dig med.