lördag 20 augusti 2011

Slut på sommaren






Det innebär bland annat att DN:s "Boklördag" är tillbaka. Det tackar vi för- "Sommarboken" (eller vad det nu hette) var då inte mycket att hänga i en julgran. Så härligt att inta morgonkaffet tillsammans med den här bilagan- det är verkligen "vardagslyx" (åtminstone för mig).

Artikeln som handlar om "heta titlar i höst" fångar strax mitt intresse och där hittar jag lite smått och gott som nog blir svårt att motstå. Boken ovan "Bilderboksretro" som är utgiven på Rabén & Sjögrens förlag är den första i en hel serie. Man börjar med 50-talet och jag förväntar mig att hitta en hel del gamla favoriter här....


Umberto Ecos senaste vill jag nog också försöka läsa (även om jag tycker att Eco kan vara något seg ibland). Ja, och så ska jag skaffa "Bergtagen" av Thomas Mann, så klart- det gäller att passa på nu- det kommer att dröja innan den kommer ut på nytt i svensk översättning.




2 kommentarer:

Ingrid i Bokbaren sa...

Och jag råkar veta vilken som blir DN:s bokcirkels nästa bok - men säger inget.
Eco kan vara renta av gaggigt seg. Mann är inte lysande i alla böcker men att Bergtagen är bra kan man nog lita på.

Ingrid sa...

Ingrid: Jag kan vänta... har helgprenumeration på Dagens Nyheter :-) "Bergtagen" såg jag när den gick som TV-serie en gång i forntiden - och Buddenbrooks tillhörde förra årets stora läsupplevelser. Hoppas nu inte att Ecos senaste tillhör de allra segaste..... bäst att låna först....