söndag 7 augusti 2011

Elementens raseri och en hyllvärmare

Foto: Ângelo Antônio Leithold

"En del åskskurar rör sig söder om Trelleborg och kommer att vandra vidare österut", så sa han, meteorologen. Jaha ja. Öster. Inte Väster. Nog borde jag ha fattat- inte att lita på. Hela natten har gått i tordönets tecken och när det brakar och blixtrar blir husdjuret mycket ledset och upprört. Yl, skäll, krafs och gny. Det är bara att vända på dygnet och försöka utnyttja tiden med att läsa och försöka lugna den olycklige fyrbente. Jag hann läsa ut en hyllvärmare- så något fick jag ut av allt blixtrande och dundrande (och ösregnande). För en tid sedan skrev jag lite om den numera så gott som helt bortglömde författaren Joseph Hergesheimer- nu har jag läst hans "Java Head"- och den var riktigt bra. Boken filmades redan 1923 och den finns i svensk översättning. (Amiddons hus- från 1920).

Handlingen tilldrar sig i New England (Salem) och i "sjöfararkretsar". Tiden: runt 1849. Det är guldrusch och Polk är president. Salem är inskränkt och puritanskt och när Gerrit Amiddon kommer hem efter flera månader till sjöss med en kinesisk hustru blir det nästan för mycket för den lilla staden. Olycklig kärlek, främlingsskräck och girighet- så kan man sammanfatta bokens innehåll. Det är mycket spännande läsning och nog tycker jag att det är synd att Hergesheimer bara finns i "glömmeboken". "Java Head" (Amiddons hus) anses vara hans bästa roman.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

något spännande med naturkrafter som människan inte kan styra... fast några försöker

Ingrid sa...

Hannele: Naturen ska man inte försöka kontrollera... det går inte i längden. Vad var det det hette i det gamla ordspråket? "Driv ut naturen med en hötjuga- hon kommer ändå alltid igen." (eller något i den stilen).