lördag 27 augusti 2011

Från bibliotekens gömda vrår

Fotot har ingenting i sig med biblioteket att göra (men så här såg min himmel ut i morse).


Biblioteken gömmer skatter i sina magasin. Det är synd att de flesta av dessa magasin är stängda för allmänheten men kanske blir det långsamt en ändring på detta. När "mitt" bibliotek öppnar på nytt efter renovering (förhoppningsvis till våren) blir en av attraktionerna just ett helt så kallat "öppet magasin". Tänk så spännande att kunna gå in där och botanisera bland den äldre litteraturen. Äldre och äldre förresten- böcker är tyvärr färskvara och det dröjer inte länge förrän de går ur tryck och/eller förpassas bort från de mera frekventerade hyllorna. Så blir många böcker som hade förtjänat ett bättre öde helt sonika tämligen bortglömda. Passar man sig inte så rensas de ut helt också. Borta - putz weg. Jag förstår att man inte kan samla på alla böcker men nog kunde man väl ha en uppsättning av de så kallade klassikerna- är inte de värda att ha i lager?


Under året som gått har jag anlitat bibliotekens magasin ganska flitigt (tycker jag själv i alla fall)- jag är så tacksam för att man kan fjärrlåna- en ypperlig institution.


De här fina böckerna (som jag har läst i år) skulle i vart fall ut från magasinen:


Radetzkymarschen av Joseph Roth


Fanjunkaren i snön av Mario Rigoni Stern


Tadellöser & Wolff av Walter Kempowski


Drömmen om Sansibar av Alfred Andersch


Källan av Walter Ljungquist


7 kommentarer:

Petra Rhodin sa...

Vacker himmel. Här var morgonhimlen helt svart och åskan mullrade...

Magasinet i vårt bibliotek är öppna för allmänheten, men det är inte så lätt att leta bland de tunga rullhyllorna som måste vävas åt sidan för att man skall komma åt att se vad som finns. Håller med om att det är synd att så mycket så snabbt förpassas till magasinet.

Ingrid sa...

Petra: Åskan kom hit också till hundens stora fasa. Blåsvart himmel och massor av blixtar. Så bra med det öppna magasinet men jag förstår att det är jobbigt med vevandet- det lär nog avhålla en del från att leta, kanske. Det är oändligt synd att så många böcker bara "försvinner".

Den luttrade bibliotekarien sa...

Idealet vore naturligtvis att kunna ha så mycket som möjligt kvar, lätt åtkomligt, på bibliotekets hyllor men p.g.a. platsbrist så är det en omöjlighet på de flesta bibliotek. Tyvärr så "dör" många böcker när de flyttas ner i magasinet så det gäller att tänka efter både en och två gånger vad som ska förflyttas dit.
Jag tror de flesta bibliotek drömmer om att ha ett öppet magasin, så även mitt bibliotek, men det får vi nog se i stjärnorna efter. Vår efterlängtade om- och tillbyggnad skjuts bara på framtiden.

Ingrid sa...

Den luttrade bibliotekarien: Jag förstår att det är väldigt svårt att välja ut de böcker som ska förpassas bort från hyllorna- och ja, nya böcker måste ju också få plats... ett evigt dilemma. Synd, verkligen, att det inte är möjligt att ordna med öppna magasin överallt- men det kräver ju, som du säger, ombyggnad i de allra flesta fall. Pengarna styr världen.....

violen sa...

En tanke: Skulle inte biblioteken ha en plats, snurra, bit av en hylla märkt: från magasinet. Och plocka upp lite olika böcker varje månad. Dels kanske de lånas ut, dels kanske fler upptäcker att det verkligen finns ett magasin......

Den luttrade bibliotekarien sa...

Violen - Jodå det har vi provat, snurra och hylla med godbitar från magasinet. Tyvärr ingen större hit, men väl värt att testa.

Ingrid sa...

Violen och Den luttrade bibliotekarien: Det kan nog behövas lite extra draghjälp för magasinsböcker- men på "mitt" bibliotek gjordes en mycket lyckad satsning under temat klassiker. Då lånades det rejält enligt personalen.