Boken om familjen Bridge har filmats (1990) och då ansågs det förmodligen att man kunde våga sig på en svensk översättning (sent om sider för Mrs Bridge kom ut i USA redan 1959.....). De svenska "varianterna" är från 1995 och kom ut på Bra Böckers förlag. Filmen fick blandad kritik men böckerna har prisats desto mera.
Fru India Bridge är en riktigt typisk "upper-middle-class" dam som vill passa in och hålla jämn fart med grannarna "keeping up with the Jones'". Det är satir av högsta rang och väldigt roligt och elakt. Boken består av en hel massa "scener" och det hela är behagligt lättläst. Alldeles utmärkt lämpat för sömnlösa morgontimmar.
4 kommentarer:
jag somnar direkt om jag försöker läsa i sängen :)
Hannele: Lika lätt går det inte för mig men det gör det blir i alla fall lite bättre med tankeverksamheten.
Ja, vad gjorde man utan böcker? Och för de sömnlösa nätterna är det bra med något som inte är så krävande.
Mrs C: Böckerna har en läkande kraft. Det lättlästa är att föredra klockan 4 på morgonen.....
Skicka en kommentar