fredag 23 september 2011

Mitt tyska tröstpaket

Två "nya tyska" (Ja, den ena boken är förstås en litteraturhistoria men den behandlar enbart tiden efter 1945 så den får anses vara "ny".)

Angelika Overath skrev jag några rader om för ett par månader sedan- redan då ville jag läsa hennes dagbok från den schweiziska byn - Sent. Sent ligger i Unterengadin som är en del av kantonen Graubünden. Som jag förstår det ligger Unterengadin i det rätoromanska Schweiz.

Angelika Overath och hennes familj har en sommarstuga här och så bestämde de sig för att göra stugan till sin fasta boplats. I boken skriver hon ner sina tankar och funderingar - lagom lättsam litteratur för mig just nu. HÄR finns foton på trakten- det är hänförande vackert. Bokens titel är poetisk: Alle Farben des Schnees (Snöns alla färger).


Volker Weidermanns "Lichtjahre" är en bästsäljande litteraturhistoria som nu har kommit ut i pocketutgåva. Den ser jag fram emot att göra nedslag i- och att bli inspirerad att läsa flera tyska författare.

2 kommentarer:

mimmimarie sa...

Ingen dålig tröst Ingrid. Det är fortfarande fifty-fifty om jag kommer iväg.

Ingrid sa...

Mimmimarie: Du har så rätt. Fast nog hade det varit roligt att traska runt bland alla montrar på mässan (helst då de små förlagens.)