lördag 24 september 2011

Man lär sig något nytt varje dag


Jag läser Angelika Oberaths trevliga dagboksroman "Alle Farben des Schnees" (Snöns alla färger)- det handlar om hur hon och hennes familj bosätter sig i sommarstugan som de har i Schweiz och om hur livet ter sig i den lilla byn Sent I Unterengadin.

I ett avsnitt skriver författarinnan om "Siebenschläfer" som orsakar "lukta-pyton-miljö" i hela huset. Vad är en "Siebenschläfer" undrade jag- och slog förstås upp i ordboken. Siebenschläfer = sjusovare. Mycket upplysande. Nu har jag (efter ivrigt googlande) lärt mig följande:" Sjusovaren är 13–19 cm lång och har en yvig svans av 11-15 cms längd. Vikten varierar mellan 70 och 300 g. Sjusovaren är ljusgrå på ovansidan och vitaktig på undersidan. Kring ögat har den en tydlig, svart ring." Den ser riktigt söt ut men jag skulle nog inte vilja ha den boende hos mig. Den här typen av djur brukar lämna rätt så många obehagliga spår efter sig.

Inga kommentarer: