fredag 16 september 2011

Härliga "En bok för alla"!

Vill man njuta av fin lyrik och få begripliga, inspirerande och lärorika kommentarer till dikterna- då ska man investera i den här trion diktsamlingar. Av alla mina diktantologier (och jag har en del) är det dessa tre jag oftast återkommer till (de innehåller bara svensk lyrik). Vill jag förstå och lära läser jag Göran Hasslers kommentarer. "Ordens musik" kan man fortfarande köpa via nätbokhandeln. För några tior får man tillgång till den allra bästa svenska lyriken. Inget att tveka inför- slå till direkt, manar jag!


Kanske kan man samtidigt investera i en bok om Rembrandt (också av Göran Hassler).



"En bok för alla" är en så fin "institution". Hurra för den.

8 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jag gillar dom också, mycket intressant

Vicky sa...

Hos dem har jag också hittat många guldklimpar genom åren! Toppen.

Sanna sa...

Den gula boken på bilden, "Ordens musik", fick jag i present av min underbara svensklärare Margareta när jag slutade gymnasiet. Jättebra liten antologi med svensk poesi.

agnes i Lund sa...

Det är ju "Yngling på guld" på omslaget av Rembrandtboken! Läste för en tid sedan Ernst Brunnners bok om stölden av tavlan på Nationalmuseum år 2000. Romanen "Yngling på guld" innehåller ett väldigt fint porträttt av Rembrandt och hans tid. Tavlan heter egentligen "Självporträtt" tror jag.

bokrikedom sa...

"Århundradets ordmusik" ligger ständigt på mitt sängbord, överst i bokhögen dessutom! Där finns så många fina dikter!

Ingrid sa...

Hannele och Vicky: En bok för alla har gett ut så många fina böcker- och de har lyft fram många bortglömda författare- stor heder åt detta förlag. Dessutom är böckerna billiga i inköp.

Sanna: Det var en fin present du fick- i dubbel bemärkelse. Boken har ju också så många vackra illustrationer.

Agnes: Du ska ha tack för boktips och intressant information. Jag kan mycket lite om konst och konsthistoria. Jag tänker leta efter "Yngling på guld"- den finns förhoppningsvis på biblioteket.

Bokrikedom: Sångbordet är en bra plats för den boken- den är bra att läsa i när man vill ha något lugnande och vackert framåt natten....

agnes i Lund sa...

Ingrid, det är avsnittet om Rembrandt jag gillar i Yngling på guld. Tjuvarnas dividerande före och efter kuppen kan du hoppa över!

Ingrid sa...

Agnes: Tack för varningen- jag hoppas att boken finns på biblioteket!