söndag 11 september 2011

Columbusdagen 1924

"Los Angeles" flyger över Manhattan - en vacker vy- och jag lägger upp bilden som motvikt till alla hemska 11-september-foton som lyser mot oss överallt idag. Och nej, vi ska inte glömma den 11 september - men själv behöver jag se något mera rofyllt också. Mina egna minnen av dagen är mycket starka och otäcka.






Här är den, zeppelinaren med namnet LZ126, som den 12 oktober 1924 satte kurs mot Amerikas Förenta Stater. Det här var ett luftskepp av modernaste slag och den var del av Tysklands krigsskadestånd. LZ 126 landade helbrägda den 15 samma månad i Lakehurst, New Jersey.





LZ 126 fick namnet "Los Angeles" och blev ett krigsluftskepp- tillhörigt US Navy. "Los Angeles" gick på heliumgas- vilket var mera säkert än det högexplosiva vätet.






"Los Angeles" fick ett fridfullt liv och slutade som skrot 1939.


Inspirationen har jag hämtat från "Mitt århundrade" av Günter Grass.



2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

tjusigt
(jag visade bild på mitt enda besök i New York Bicentennial celebration July 4th 1976

Ingrid sa...

Hannele: New York är en vacker stad- på avstånd. Vilken upplevels det måste ha varit att få vara med om Bicentennial celebration!